Музеї сьогодні стикаються з новими викликами: конкуренцією за увагу відвідувачів, зміною потреб аудиторії, розвитком нових технологій. Інновації допомагають музеям адаптуватися до цих змін та залишатися актуальними.

Для підготовки майбутніх фахівців зі спеціальності 027 Музеєзнавство, пам’яткознавство дуже важливо вміти використовувати отримані знання та уміння у майбутній професійній діяльності, зокрема з дисципліни «Інновації в музейній справі». Завдяки вивченню дисципліни студенти сформують практичні навички, зможуть застосовувати інноваційні підходи в професійній діяльності, що дозволить залучити нову аудиторію, яка прагне нових вражень та інтерактивних форматів. Завдяки отриманим знанням в майбутньому поліпшать імідж музею, адже інновації допомагають створити сучасний та динамічний імідж музею, що приваблює більше відвідувачів. Зможуть використовувати новітні технології для збереження культурної спадщини, зроблять її більш ефективною та доступною для ширшого кола людей.

Метою викладання навчальної дисципліни є сформувати у студентів системні знання про сучасні тенденції та інноваційні підходи в музейній справі, розвинути вміння аналізувати та оцінювати різноманітні інноваційні проекти в музеях, а також сприяти розвитку творчого потенціалу для розробки власних інноваційних ідей.

Основні завдання вивчення дисципліни:

-         ознайомити студентів з теоретичними основами інновацій у музейній справі;

-         розвинути вміння аналізувати сучасний стан музейної справи та визначати напрямки її розвитку;

-         ознайомити студентів з різноманітними інноваційними інструментами та технологіями, які використовуються в музейній практиці;

-         сформувати навички розробки та реалізації інноваційних проектів у музеях;

-         розвинути критичне мислення та здатність до творчого вирішення проблем.


Підготовка майбутніх фахівців зі спеціальності 027 Музеєзнавство, пам’яткознавство до використання отриманих знань та умінь у майбутній професійній діяльності не може оминути питань з дисципліни «Основи менеджменту та маркетингу в музейній справі». Завдяки вивченню дисципліни студенти сформують практичні навички управління музеєм і музейним персоналом на основі маркетингових технологій, опрацюють та проаналізують новітній досвід українських та зарубіжних музеїв у галузі стратегічного планування розвитку музеїв, познайомляться з інноваційними підходами просування музейного продукту на ринках споживачів, сформують і розвинуть практичні вміння та навички у маркетинговій діяльності.

Метою викладання навчальної дисципліни є надати студентам теоретичні знання та практичні навички з менеджменту та маркетингу, необхідні для ефективного управління музейними установами в сучасних умовах. Дисципліна спрямована на формування у майбутніх фахівців комплексного бачення музейної діяльності як складного багатоаспектного процесу, що вимагає не лише глибоких знань з історії та культури, але й сучасних методів управління та маркетингу.

Основні завдання вивчення дисципліни:

-         ознайомити студентів з основними поняттями, принципами та інструментами менеджменту та маркетингу в музейній справі;

-         розвинути у студентів критичне мислення та аналітичні навички для оцінки діяльності музеїв та розробки ефективних стратегій розвитку;

-         сформувати у студентів чіткі та системні знання про принципи та завдання музейного менеджменту;

-         ознайомити з особливостями роботи менеджера соціально-культурної сфери;

-         навчити студентів розробляти та реалізовувати маркетингові плани для музеїв;

-         сформувати у студентів навички управління персоналом та фінансовими ресурсами музею;

-         розширити знання студентів про сучасні тенденції в музейній справі та їх вплив на менеджмент та маркетинг.


Теорія ділового адміністрування – одна з молодих теорій управління суспільством – розвивається, набуває досвіду. Ділове адміністрування є важливим інструментом здійснення управління. Відомий засновник школи наукового менеджменту Ф.У. Тейлор зазначав, що точно знати, що треба робити, як зробити найкраще з найменшими витратами, ставити та досягати поставлених цілей – це мистецтво, і не кожній людині воно під силу.

Ділове адміністрування – специфічна сфера наукового знання, яка дуже швидко прогресує. Так, в Україні за останні роки збільшився інтерес до цих знань через те, що проблема підготовки кваліфікованих професійних працівників і державних службовців стала вимогою сьогодення.

Зокрема, державні структури, забезпечуючи виконання законів, за якими живе країна, мають бути озброєні знаннями з питань управління. Вони повинні вміти виконувати функції планування, організації, мотивації, контролю працівників організації, які забезпечують досягнення її цілей. Наявна потреба у закріпленні основних концептуальних засад і вдосконалення функціонування системи ділового адміністрування.

Навчальна дисципліна «Ділове адміністрування в музейній справі» допомагає студентам розкрити можливості їхньої участі в управлінських процесах закладів галузі культури та мистецтва.

Метою викладання навчальної дисципліни є ознайомлення студентів з основами управлінської діяльності в музейній сфері; оволодіння студентами теорією та практикою результативного управління організацією у мінливих умовах соціально-економічного оточення; інституційними оволодіння практичними знаннями та набуття практичних навичок із організації процесу управління змінами; формування належних практичних вмінь і навичок застосування універсального інструментарію розробки та реалізації універсальних проектів з метою досягнення ефективного існування та розвитку організації; формування системи знань з теорії та методології управління якістю; принципів побудови та функціонування систем управління якістю; вивчення нормативно-правових, організаційних та економічних питань щодо управління якістю.

Основні завдання вивчення дисципліни:

-         формування у майбутніх фахівців сучасного системного мислення та комплексу спеціальних знань у галузі управління підсистемами організації на всіх стадіях її життєвого циклу у взаємозв'язку із зовнішнім середовищем;

-         формування професійної компетентності фахівців щодо створення цілісної системи успішного управління організацією;

-         розуміння сутності організаційних змін та природи їх виникнення;

-         формування в студентів наукового світогляду і знань із технологій та методів управління змінами в організаціях;

-         забезпечення науково-методичного підґрунтя опанування студентами основних інструментів управління проектами в організації;

-         формування у майбутніх фахівців належної компетентності з ефективного управління проектами і програмами в організаціях;

-         теоретична й практична підготовка студентів щодо організації робіт із забезпечення та управляння якістю продукції;

-         засвоєння студентами теоретичних знань і практичних навичок в галузі музейного управління.


Екскурсії відіграють важливу функціональну роль у задоволенні рекреаційних потреб людини: духовних, естетичних, інформаційних. Вони дозволяють моделювати рекреаційну діяльність людини, пов'язану з пізнанням навколишнього світу: особливостей природи, сучасних та історичних подій, елементів побуту, традицій, вірувань, творчих здобутків людства.

Як вид діяльності, екскурсія поєднує взаємопов'язані та взаємообумовлені дії. Вони можуть бути різноманітними - рух групи за маршрутом, рух відносно об'єктів, перегляд пам'яток. Поради екскурсовода надають діям екскурсантів цілеспрямованого характеру.

Діяльність екскурсантів виявляється в таких активних формах, як спостереження, вивчення, дослідження об'єктів.

Діяльність екскурсовода складається з ряду дій, головними з яких є підготовка і проведення екскурсії.

Як форма спілкування, екскурсія передбачає взаємозв'язок і взаємодію екскурсовода і екскурсантів на основі їх спільної діяльності. Екскурсії допомагають конкретизувати раніше набуті знання і дати нові, розвивають вміння розуміти природні та суспільні явища і процеси, посилюють інтерес до того, що вивчається і викликають певні чуттєві враження.

Метою викладання навчальної дисципліни є вивчення особливостей екскурсійної справи як різновиду музейної діяльності та засобу пізнання рідного краю і виховання патріотизму. Внаслідок вивчення цього курсу студенти повинні оволодіти методикою проведення екскурсій, практичними навичками з розробки нових екскурсійних маршрутів.

Основні завдання вивчення дисципліни:

  • -         розкрити понятійно-термінологічний апарат екскурсознавства;
  • -         розкрити особливості створення інноваційного екскурсійного продукту;
  • -         висвітлити специфіку методики проведення оглядових і тематичних екскурсій;
  • -         практично навчитися створювати та проводити екскурсії.